Matrac garancia
A ágy fekvőbetét garanciavállalása -garancia matracokra- sajnos nem mindig áll szoros összefüggésben az ágybetét minőségével. Egy ágybetét várható élettartama a Nyugat-Európai szakma szerint is olyan 10-12 év, de sok esetben, főként az olcsóbb árfekvésű matracokat érdemes 6-7 évente már kicserélni. A garancia többnyire külön van választva az ágymatrac huzatára és az ágymatrac belső magjára. A matrachuzatra jellemzően minden gyártó 1-2 év garanciát kínál, míg az ágybetét magja esetén az 5-15 év a legelterjedtebb.
Gyakori az értékcsökkenő garancia, ilyenkor a garanciavállalás a matracra évről évre csökken. Itt vásárlói önrészt kell fizetni. Fontos, hogy a garancia nem ugyanaz, mint a szavatosság, szavatosság esetén a vásárlónak kell bizonyítani a termék hibáját, ami költséges lehet. Az alábbiakban megpróbáljuk a legáltalánosabb ágymatrac garanciális feltételeket összefoglalni.
TELJESKÖRŰ GARANCIA
Teljes körű garanciavállalás esetén az ágymatrac egészét kellene, hogy érintse a garanciavállalás, viszont az ágymatrac huzata itt is kivételt képez majd és jellemzően valóban csak 1-2 év garanciavállalás vonatkozik rá. Ennek tükrében a teljeskörű garancia a matracra már majd csak a matracmagra (az ágymatrac belső szerkezetére) terjed ki. Az 5, 10, 15 év teljeskörű garanciavállalás az ágymatrac belső szerkezetére sem egy egyértelmű tényállás. Egyrészt egy matrac elhasználódását ca. 10-12 évben határozza meg a szakma és az esetek egy részében a természetes avulásból eredő minőségromlás nem garanciális esemény. Másrészt pl. rugós matrac esetében a hangzatosan vállalt 10-15 év garancia tovább van tagolva és az esetek egy jelentős részében a 10-15 év garancia csak a rugótestekre vonatkozik -a párnázórétegre (többnyire habszivacs) már nem. Tehát egy matrac kigödrösödése esetén, amennyiben a habszivacs vesztette el az alakját, úgy a garancia a későbbiekben nem érvényesíthető. Az esetek jelentős részében a rugós matracok azon része, amely a hosszú 10-15 év garanciavállalást élvezik soha nem mennek tönkre, sokkal gyakoribb a kárpitréteg alakvesztése, amely viszont a teljeskörű garanciavállalásból legtöbbször ki van zárva. Teljeskörű garanciavállalás esetén érdemes ca. 10 évvel számolni, tapasztalatok szerint az efölötti garanciavállalást csak a legritkább esetekben lehet majd érvényesíteni.
ÉRTÉKCSÖKKENŐ GARANCIA VÁLLALÁS
Érteékcsökkenő garanciavállalást a Nyugat-európai országokban vezették be és a tapasztalatok szerint az egyik legegyensebb, legkorektebb garanciavállalás a matracok területén. Az értékcsökkenő garanciavállalás annyit jelent, hogy a gyártó vállal a termékre 10 év értékcsökkenő garanciát. A garanciavállalás abból indul ki, hogy alapanyag hibát, gyártási -és texhnológiai hibákat lehessen orvosolni. Ennél a garancia módozatnál az első 2 használati évben tehát 100% teljeskörű garancia érvényes az egész matracra. A 3. használati évtől azonban belép egy értékvesztés (hiszen 3. éve használjuk a matracot, tehát már nem új), így a 3. használati évtől a matrac eredeti értékének a 70%-ért véllalnak garanciát, a 4. használati évtől 60%, az 5. évtől 50% és tovább egészen a 10. évig, ahol már csak 10% ez az érték. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy ha az ilyen garanciaális feltételekkel megvásárolt matraccal történik valami a 3. használati évben -és az valóban garanciális esemény-, akkor 30% vásárlói önrész megfizetése mellett egy új termékre cseréli a gyártó. Ennek a garanciális feltételnek több előnye is van: általában nem bújik ki a gyártó, a garanciális idő újra indul az elejétől (csak teljes matrac csere esetén).
SZAVATOSSÁG
Sajnos akkor találkozunk ezekkel a fogalmakkal, amikor baj van: matrac szavatosság, matrac garancia, matrac reklamáció. A matrac vásárlás során azonban sajnos gyakori a félretájékoztatás, gyakori, hogy bizonyos területeken a kereskedő átsiklik az értékesítés során és nem hívja fel a figyelmünket a különböző jogi fogalmak pontos jelentésére. a szegény vásárló meg abban a hitben, hogy 10-25 év garancia van a matracára viszi haza a terméket. A szembesülés a garancia és a szavatosság közötti különbségben majd akkor lesz azonban meglepő, ha valamilyen panasszal szeretnénk élni. Ilyenkor már nem lesz mindegy, hogy garancia vagy szavatosság áll a papíron. Garancia esetén minden esaetben a forgalmazót vagy a gyártót terheli a bizonyítási kényszer, hogy a termék nem hibás. Szavatosság esetén aszonban a Vásárlónak kell bebizonyítania, hogy a termék rossz. Ez csak költséges bevizsgálások eszközlésével lehetséges és egy nagyon hosszú procedúra áll előttünk ilyen esetekben. A kereskedők ezzel visszaélnek vagy vissza élhetnek, hiszen nyugodt szívvel kínálják az egyre hosszabb szavatosságot a matracokra, hiszen tudják: probléma esetén egyetlen Vásárló sem fog méregdrága bevizsgálási költségeket fizetni -inkább vesz egy másik matracot.
De mi is pontosan az a szavatosság?
A szavatossági jog alkalmazása során a vásárlástól számított 6 hónapon belül a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt a vásárlás időpontjában a termékben. Hat hónap elteltével a bizonyítási teher megfordul: ettől kezdve a fogyasztónak kell bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárlás pillanatában is benne volt a termékben. A bizonyítás ilyenkor már nagyon nehéz és költséges is, hiszen a bevizsgálás költségeit a vevőnek kell állnia. Abban az esetben viszont, ha a panasza helytállónak bizonyul, ezeket a költségeket a forgalmazó köteles megtéríteni. Megjegyzendő, hogy a szakvélemény elfogadása ilyenkor sem kötelező egyik fél számára sem. Megegyezés hiányában a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatnak.